måndag 18 maj 2009

Tema-trio: Norska favoriter


Den här tema-trion blev jag extra glad för. Nordiskt! Jag har fått så många goda boktips från bl a Bai från Norge! (Jag väntar att få mitt ex av "Mengele Zoo" från AdLibris vilken dag som helst!)
-
Norska favoriter så- jag börjar med den store skalden-
-
1. Henrik Ibsen. Av hans dramer väljer jag "En Folkefiende". Den pjäsen har evig aktualitet. Jag känner för Stockmann- in i själen.
-
2. Cora Sandel och hennes Alberte-böcker- men också hennes noveller- "Carmen och Maja" till exempel. Otroligt skickligt skrivet.
-
Aust-Vågøy(Mars 1941)
-
De brente våre gårder.
De drepte våre menn.
La våre hjerter hamre
det om og om igjen.
-
La våre hjerter hugge
med harde, vonde slag.
De brente våre gårder.
De gjorde det i dag.
-
De brente våre gårder.
De drepte våre menn.
Bak hver som gikk i døden,
står tusener igjen.
-
Står tusen andre samlet
i steil og naken tross.
Å, døde kamerater,
de kuer aldri oss.
-
Mina ord är helt överflödiga- den dikten är så otroligt stark.

5 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Fantastisk dikt, jag ryser.

Vixxtoria sa...

Mmm. En väldigt bra dikt. Jag hade glömt bort att den fanns!

Roligt att någon mer än jag gillar Ibsen, förresten :-)

Hermia Says sa...

Ibsen och Sandel hade kunnat stå på min lista också.. Plötsligt fanns många norrmän/kvinnor att välja mellan. Om dikten instämmer jag bara med att ja, den är stark! Det är fint få upptäcka för mig nya poesi och nya diktare här hos dig..
Hoppas du gillar Grytten!

Bai sa...

Aust-vågøy er eit nydeleg dikt. Eg har ikkje lese det på lenge, fordi det var eit slikt lærebokdikt på skulen då eg var yngre. Men nå når eg les det om igjen, ser eg at det verkeleg er eit sterkt dikt.
Ibsen og Sandel er også gode forfattarar. Min favoritt-Sandel-roman er Kranes Konditori.

Ingrid sa...

Norge är ett så intressant litteraturland! Ibsen, Sigrid Undset, Cora Sandel och många, många flera så klart, och så kom jag att tänka på "Skeppar Worse" av Kielland (hoppas jag har stavat rätt?)- den gick på TV som serie för många år sedan- jag var helt fängslad av den.
Frode Grytten längtar jag efter att bekanta mig med, Hermia och så glad jag blev över dina rader!
Bai- i min mammas bokhylla står Kranes Konditori- den vill jag absolut läsa!!