måndag 18 februari 2013

Dagens associationsbanor

Foto: Immanuel Giel


Vädret idag fick mig att omdelbart tänka på filmen "Das Boot" och "der Alte" (spelad av Jürgen Prochnow)- jag kan nämligen se honom framför mig i fören på sin u-båt ilsket väsande "Sauwetter"! Precis så skulle jag vilja beskriva dagen utanför (och med hund måste man ut i eländet också).

Tyska språket kan vara mycket kärnfullt. Jag minns också en mängd kommandon typ "anblasen!" (vad det nu innebär rent fysikaliskt skulle jag inte vilja ge mig in på att förklara).

Det var en mycket bra film- (eller kanske skulle jag säga serie för den visades i flera avsnitt på svensk TV för cirka 30 år sedan (tiden går minsann).

Dagens biblioteksfynd blev annars "Berömda svenska böcker"- en litterär uppslagsbok (återger innehållet i 470 svenska verk). Jag är nu inte så intresserad av att läsa innehållet (det förtar ju spänningen) men det är intressant att kika på urvalet och förhoppningsvis hitta något som kan locka. Det är mest äldre litteratur som avhandlas (det tackar vi för).

2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Ja, tyskan gör sig mycket bra i vissa situationer ;) Kul att du tipsar om Das Boot, jag får lust att se om den.

Ingrid sa...

Bokmoster: Das Boot är ju den verkliga klassikern- den går att se om (och om igen).