tisdag 19 februari 2013

Berömda svenska böcker


Tryckt år 2004 och utgiven på Bokförlaget DN. Huvudredaktör: Staffan Bergsten. Den fanns till utlåning för biblioteket hade varit generöst nog att köpa in två exemplar och då gick det alltså bra att ta det ena med sig hem.

Det är nära 500 svenska böcker som presenteras här och jag citerar:

"En allmän begränsning som gäller både denna och föregående upplaga följer av fenomenet berömmelses flyktiga och ibland nyckfulla natur. För att man ska våga sätta den kanoniska stämpeln på ett verk bör det ha rätt många år på nacken. Därmed bortfaller praktiskt taget allt från det senaste decenniet och lite till, hur stor uppmärksamhet ett samtida verk än visats."

--- " Om våra val i några fall skulle leda till att tidigare försummade verk räddas ett stycke in i framtiden är däremot glädjen delad"----


Och..... jag begav mig ut på jakt bland hyllorna. Olle Hedberg är en idag så gott som totalt bortglömd författare. En av mina grannar brukar ofta prata om hur man varje år såg fram emot "Hedbergs nya" för man visste att det skulle produceras något från det hållet- Hedberg var mycket flitig som skribent . Jag har själv en del av Hedbergs böcker på skilda ställen i huset - arvegods från mina föräldrar. "Iris och löjtnantshjärta" hör till en av de böcker som nämns bland de "berömda" och jag hittade det här lite slitna exemplaret i ett hörn... Norstedts förlag gav ut och det tillhör en serie som har det sympatiska namnet "De goda vännerna- Norstedts fritidsböcker".


En rofylld dekoration pryder pärmen- och jag tycker att man förflyttar sig tillbaka till en annan och kanske lite lugnare tid.



Inga kommentarer: