lördag 23 januari 2021

Minnets regnbågsskimmer

 

Zenta Maurina (1897-1978)

Minnets regnbågsskimmer.... jag lånar orden av den lettisk-svenska författarinnan Zenta Maurina och läser om hennes återbekantskap med Ivan Turgenevs samlade verk. I BLM - årgång 1948 (maj/juni) finns en artikel med rubriken ” Från bokhyllan” och här skriver Maurina om sitt magiska möte med en svunnen värld, en värld ” lika försvunnen som det gamla Grekland” för ryska godsägare är sedan länge borta liksom de livegna och de kvinnor som bara levde för ” fritiden, skönheten och gudligheten”. Turgenevs romaner bjuder på de vackraste målningar, fortsätter Maurina. Han var en länk mellan öst och väst, en stor del av franskt kulturliv och en avslöjare av den ryska själen. De samlade verken läste Maurina på originalspråket och jag tror inte att allt har översatts till svenska. Nu har jag inspirerats till att ta fram Orlando Figes ” The Europeans” från hyllan och så hoppas jag att få lite regnbågsskimmer, jag också. Flera av Zenta Maurinas böcker finns för övrigt att inhandla antikvariskt.

Inga kommentarer: