tisdag 9 juni 2020

Margery Fish

Margery Fish var mycket förtjust i snödroppar.

Det är tidig morgon och utanför fönstret blommar sorgliga rester av en näva. Rådjuren har varit på besök igen. Jag läser om andras betydligt mera lyckade trädgårdsprojekt i Karin Berglunds ”Det var en gång en trädgård” och jag har kommit till kapitlet som handlar om Margery Fish. Hon har kommit att bli en av Englands stora trädgårdsikoner och historien om henne är väl så intressant som hennes skapade blomsterprakt. Margery började sin karriär som sekreterare på tidningen Daily Mail i London  - arbetade där under många år och så småningom gifte hon sig med en av chefredaktörerna en viss Walter Fish. Året var 1930 och några år senare, när kriget var i annalkande bestämde sig paret för att flytta ut på landet och här börjar alltså trädgårdshistorien som man kan läsa om i boken ” We Made a Garden”. Walter visade sig vara en mycket dominant herre och så länge han levde bestämde han i princip allt. Det blev geometriska planteringar, dahlior ( stora som dasslock) och rabattrosor. Margery gillade vare sig rosor eller dahlior men hon lydde snällt sin man. Men- så dog Walter och Margery kunde skapa sin alldeles egen trädgårdsvärld. Idag finns den till allmänt beskådande - East Lambrook Manor Gardens. Jag har förlängt min önskelista med ” We Made a Garden” som finns i hyfsat ny utgåva. Någon svensk översättning har jag inte hittat.


Inga kommentarer: