måndag 30 december 2019

Papper, typsnitt och böcker

Trellis. Mönster av William Morris.

Arts & Craftsrörelsen inspirerade många och i Sverige lät boktryckaren Waldemar Zachrisson ge ut Boktryckeri-kalendern mellan 1893 och 1921. På så sätt kom svensk bokkonst också att förnyas. ”Man köper hellre en vacker bok för en krona än en ful för 50 öre”, skrev Strindberg.
Boktryckarkonsten har många rötter och förgreningar och Venedig är en stad med stor betydelse för verksamheten i fråga.



Aldus Manutius(1450-1515) var till yrket språklärare men gav sig i kast att reformera boktryckandet genom att göra alstren mera lättillgängliga avseende formatet. Aldus blev pocketbokens uppfinnare. Bilden ovan är ett exempel på hans konst. Hans ”aldiner” kom att bli populära och de var förhållandevis billiga i inköp. Aldus Manutius bas var Venedig och staden kom att bli en stor boktryckarmetropol.
Allt detta läser jag i ”Strindbergs lilla röda” som behandlar det mesta som har med boktryckarkonst att göra. Jag får rejäla nostalgikänslor när jag tänker på Lessebos bikupepapper och ser bilder på Strindbergs skrivbord med bläckhorn och stålpennor. Lessebo handpappersbruk lever faktiskt än och har nyligen fått nya ägare. Jag hoppas att de kan skapa nytt liv i denna gamla kulturinstitution (från 1600-talet). Jag längtar efter att få skriva på äkta Lessebo igen.


Inga kommentarer: