torsdag 13 september 2018

Nyfiken på: Rose Macauley


Igen, ska jag väl säga för jag har haft några av hennes böcker på mitt läsbord förut. Nu ser jag fram emot "The World My Wilderness" som rör sig i tiden omedelbart efter det andra världskriget - i en skövlad och dyster värld. Boken kom ut år 1950 och har sedan dess tryckts upp i många utgåvor. Nu senast av Virago Modern Classics.

Några av Rose Macauleys böcker har översatts till svenska men dessa översättningar är nära nog hundra år gamla och säkert svåra att få tag på. Rose Macauley utbildades vid det kända Somerville College och som författare var hon mycket produktiv. Förordet till min Viragoutgåva har skrivits av Penelope Fitzgerald och det är lockande i sig.

Hösten är här och bokfloden väller fram även om min egen dito är av äldre slag. Vad vore livet utan tillbakablickar och funderingar över tidens eviga gång? Bruset och hetsen är jag gärna utan. Lugnet har sänkt sig igen över detta sydvästra hörn av Sverige.

Inga kommentarer: