onsdag 29 augusti 2018

Om rummets betydelse

George Sands arbetsrum i Nohant (fotot är lånat från Wikipedia).

Jag kom inte till Nohant under min franska resa men väl till Grignan i Provence och slottet där Madame de Sevigné tillbringade åtskillig tid - men mer om Grignan vid ett annat tillfälle för just nu är jag upptagen med att läsa det senaste numret av tidskriften LIRE och jag har fastnat i George Sands värld. Den franska historikern Michelle Perrot har skrivit en bok om George Sand och om hennes älskade Nohant. Michelle Perrot berättar att hon inte alls hade tänkt ägna sig åt George Sand, en författarinna som hon tyckte skrev rätt tråkiga böcker, men så drogs hon in i Sands ljus och ljuset blev till slut alldeles för starkt för att motstå. Michelle Perrot besökte Nohant - föll pladask för den vackra trädgården, kyrkogården och det kringliggande romantiska landskapet. Så blev intrycken till en bok, en bok som har rummet i fokus men som kanske också ger en ny bild av en av förrförra seklets mest fascinerande kvinnor. På min önskelista finns den - på framskjuten plats.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

en intressant kvinna, skulle gärna titta närmare på hennes bokhylla.

Ingrid sa...

Hannele: Ja, i den hyllan finns det säkert mycket man kan fördjupa sig i.