tisdag 28 augusti 2018

Och stilla flyter Rhône


Över åttio mil av flod som flyter genom ett gammalt kulturlandskap. Här har människor strövat kring,  levt och verkat i tiotusentals år. Tanken svindlar och efter en vecka intill den mäktiga floden har jag huvudet fyllt av  minnen och funderingar.


Abbaye Notre-Dame d'Aigue-Belle är en plats där tystnaden råder och där benediktinermunkarna har sökt stillhet och kontemplation i nära tusen år. Här hade jag gärna stannat kvar ett tag till. I tystnaden och i meditationen.

Nu har jag också en lång lista med läsinspiration, inspiration som jag hämtat på ett av traktens fina médiatek. Den listan kommer jag att göra nedslag i under hösten och till dess får jag nöja mig med de böcker jag medförde i mitt mycket lätta bagage. Först ut blir Annie Ernauxs "Mémoire de fille" - memoarer av en del av en uppväxt. Jag tycker mycket om Annie Ernauxs sätt att skriva. Flera av hennes böcker har översatts till svenska.






Inga kommentarer: