söndag 7 januari 2018

En betydande brittisk författare


Så beskrivs William Somerset Maugham (1874-1965) i "cyberspacelexikonet". Mest älskad är han nog för sina noveller (och de är många) - flera av dem har blivit filmatiserade och när jag var ung sändes de som TV-serie. Mycket njutbart.

Under en stor del av livet skrev Maugham också dagbok, eller snarare - han förde anteckningar. Den första utgåvan av dessa är från år 1949 och de har sedan getts ut på nytt i olika omgångar. Vass penna hade han och han gör många träffande iakttagelser. Mitt i en minst sagt omvälvande tid blev Maugham utsänd som hemlig agent till Ryssland - året var 1917 och han fick mycket att berätta om. Många sidor ägnas åt tankar om rysk litteratur och han gör jämförelser med andra länder och deras författare. Ibland är han sällsport grinig. Så här skriver han om Guy de Maupassant.

" Guy de Maupassant had the soul of a well-fed bagman, his tears and his laughter smack of the commercial room in a provincial hotel. He is the son of Monsieur Homais." (Maugham har reviderat sin elakhet senare i texten och erkänner där att han varit orättvis mot de Maupassant).

Maugham reste också i Indien (året var 1938). Han såg fattigdomen och eländet och gjorde följande reflektion. " Wellington is supposed to have said that the Battle of Waterloo was won on the playing fields of Eton. It may be that the historians of the future will say that India was lost in the public schools of England"

Maughams anteckningar sträcker sig från 1892-1949 och bjuder på en färgrik och ovanlig värld.


2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag var mycket förtjust i Maugham´s noveller när jag var ganska ung. läste också Maupassant vid samma tid. ännu ett par författare jag gärna skulle läsa om

Ingrid sa...

Mrs C: Båda två är mästare i novellkonsten. Jag har också "en inre lista" på författare som jag vill läsa om.