söndag 12 november 2017

En bok leder ofta till flera andra


Och så ska det väl vara. Jag har ägnat en stor del av helgen åt Johan Svedjedals biografi över Karin Boye, en mycket välskriven och fyllig bok som recenserats flitigt i dagspressen så jag avstår från att skriva mer om just den läsupplevelsen. Nu har jag plockat jag fram Svedjedals "Spektrum- den svenska drömmen" ur hyllan (utgivningsår 2011) och så ska jag läsa om med pennan i hand. Tidskriften Spektrum blev inte långlivad, sagan varade från 1931 till 1935. På förlaget med samma namn gavs ett mindre antal böcker ut, böcker som nu i bästa fall göms i bibliotekens magasin eller i antikvariatens hyllor.

Nu letar jag efter Hermann Kestens "Lyckliga människor" och Osip Dymovs "Vlas". Samtidigt sneglar jag åt Bonniers Gula serie (den levde mellan 1931 och 1953) som består av "samtida skönlitteratur i översättning". I den serien finns det många idag bortglömda godbitar.

I Tyskland har man börjat att publicera nya utgåvor av Michail Osorgins verk. Mellan 1932 och 1940 gavs fem titlar av Osorgin ut på Tidens förlag och nog skulle det vara förnämligt om denne fine författare kunde få nytt liv även här.


Michail Osorgin 1878-1942

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

intressant, lyssnade nyligen på t Johan Svedjedal när han var i Göteborg.