torsdag 9 november 2017

Breven från Amerika



Reportrar som Alistair Cooke får vi aldrig uppleva mer. Han hörde till en annan tid, numera alltför långt borta. Cooke var engelsmannen som blev amerikan utan att ge upp sin engelska gentlemannamässighet. Till USA kom han i början av 1930-talet som ung student och han fastnade sedan där och blev amerikansk medborgare bara några dagar innan "the Day of Infamy " den 7 december 1941. Under nära sextio år levererade han sina radiokrönikor, "Letter from America" , det sista brevet kom bara någon vecka innan han gick bort i mars 2004.

Jag har nu skaffat mig ett urval av Cookes krönikor om livet på andra sidan Atlanten (1946-2004). Eftersom det är november går mina tankar till den där ödesdigra, hemska dagen år 1963, och jag är gammal nog att minnas själv. Det var så många drömmar som släcktes i Dallas. Alistair Cooke skrev sitt brev den 24 november och jag citerar från det.

"This charming, complicated, subtle and greatly intelligent man, whom the Western world was proud to call leader, appeared for a split second in the telescope sight of a maniac's rifle. And he was snuffed out. In that moment, all the decent grief of a nation was taunted and outraged. So that along with the sorrow, there is a desperate and howling note over the land. We may pray on our knees, but when we get up with them, we cry with the poet:

Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.


Alistair Cooke 1908-2004.

Inga kommentarer: