måndag 31 oktober 2016

Pågående


Jag har haft fullt upp med att rensa - både utomhus och inomhus. Blåsigt väder skapar arbete i form av nedfallna barr, kvistar och kottar och gräset växer fortfarande. Bokhyllorna har också fått sig en "omgång". Hur ont det än må göra så måste plats beredas och jag har en lång låne- och inköpslista.

Överst på den senare finns Alexandra Ritchies bok om Berlin- en rejäl bit på över 1000 sidor. Berlin är en underlig stad och den kan knappast kallas vacker. Alltför mycket har raserats, förötts och ersatts med en väldig blandning av diverse arkitekters galenskap. Vissa galenskaper kan jag dock beundra till viss del, men de som sett ett annat Berlin måste sörja.

"Berlin seems to have come from nowhere" , skriver Ritchie och Stendhal undrade på sin tid hur man hade kunnat komma på idén att bygga en stad mitt i en sandhög.

En annan bok på tur är Wolfgang Büschers "Acht deutsche Sommer" -en resa genom Tyklands historia - berättad genom åtta olika människoöden.

Jag har inte bara tyskinspirerat på mina listor- det kommer mera.





Inga kommentarer: