måndag 3 oktober 2016

Ett besök på biblioteksmagasinet

Henrik Fleming (1584-1650)

Det är inne i magasinets dunkla vrår som de finns, bokskatterna. Tyvärr är "mitt" biblioteks magasin ganska litet (som biblioteket) och rymmer inte så många volymer men tillräckligt många för att man ska  kunna göra flera fynd.

Hem kom jag med Graham Greene's "En sorts liv"- ett självbiografiskt utkast från 1971, Lars Gustafssons "Ett minnespalats- vertikala memoarer" från 1994 och Katarina Villners "Blod, kryddor och sot- Läkekonst för 350 år sedan. Den sistnämnda boken får man ha rätt starka nerver för att läsa och man ska nog vara tacksam att man inte levde på medeltiden.

Jag fastnade för berättelsen om Henrik Fleming som fick ta över en del av den svenska flottan år 1628. Ett riktigt annus horribilis för övrigt för samma år sjönk Wasa, flaggskeppet Christina förlorades likaså dessutom led manskapet av allehanda svåra sjukdomar. Det var så illa att man tvangs ha särskilda sjukskepp.

Den förste juli fick så Fleming befälet över en blockeskader. Då var han 44 år och en man med många meriter. (Han hade dessutom hunnit med att författa en självbiografi). Nu skulle han försöka ta itu med allt elände ombord. En stor utmaning för massor av sjukdomar grasserade: "huwodt werck, fråssa, hidzig bensiucke, skelvan, skörbiuken, halss schulsten, blodsotten, hitzig siuckdom."
Helt fel ute var inte Fleming när han försökte bota skörbjuggen med citroner och han gjorde verkligen sitt bästa med de andra tillstånden också. Han blev sjuk själv på kuppen.

I kapitlet om Fleming får man också ta del av en utförlig klagoskrivelse från Fleming- ställd till rikskansler Axel Oxenstierna.

Katarina Villners bok är mycket välskriven och med ett gott urval av sjukdomar och dåtida botemedel. Här får man verkligen en vid inblick i gammal läkekonst (och kvacksalveri). Fina illustrationer kan man dessutom njuta av (fast en del av dem är ganska otäcka)

7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

haha, jag har nog ett helt eget biblioteksmagasin :)

Ingrid sa...

Hannele: Det har nog jag också men jag har en känsla av att ditt bokmagasin är bra mycket större.:-)

tant Hannele sa...

(min lillebror och jag roade oss med gamla illustrerade läkarböcker på bibliotekets vuxenavdelning, jag var ungefär sju år)

Hanneles bokparadis sa...

jag överslagsberäknade med måttband och de kan vara runt tretusen... lite tokigt, maken läser också.

Ingrid sa...

Hannele: Du har verkligen en stor boksamling. Ett hem med böcker är ett levande hem.

Hanneles bokparadis sa...

när barnen behövde litteratur i skolan, hittade vi nästan alltid.

Ingrid sa...

Hannele: Ett stort bibliotek är guld värt.