tisdag 30 juni 2015

Vidare mot renässansen

Slottet Chambord

Jag önskar att jag hade varit äldre och mera intresserad när mina föräldrar drog iväg (även med mig) till Loiredalen en gång för mycket länge sedan nu. Slott efter slott betade de av och jag led och stönade ibland högt. ("Son et lumière" ingick  vilket innebar nattliga utflykter dessutom). Nu är jag arg för att jag inte utnyttjade tillfället att lära mig mera om renässans och fransk historia. Vad man försummat som ung får man betala för som äldre och nu är hjärnan inte lika mottaglig- allt "fastnar" inte som förr.



För några år sedan skrev jag ett par rader om Stephen Greenblatts bok om hur renässansen började- "The Swerve". Då hoppades jag att det skulle komma en svensk översättning- tyvärr ser så inte ut att vara fallet. Jag har plockat fram "The Swerve" ur hyllan igen för omläsning och så letar jag efter flera böcker om renässansens tid och tankar.

Renässansen (av franskans renaissance, "pånyttfödelse") är den period då medeltiden avslutades och antikens kulturarv sägs ha återuppväckts. I Italien, varifrån renässansen utgick, varade den från tidigt 1400-tal till omkring år 1600. Den omfattar inte minst konst och litteratur som spreds med hjälp av boktryckarkonsten från sent 1400-tal. (Så säger man på Wikipedia).

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

inte ens i vuxen ålder har jag alltid begripit, vad jag har fått vara med om.

Mrs Calloway sa...

nej, tänk så mycken tid man hade sparat om man lyssnat på sina föräldrar! tid som man då haft över som vuxen.

Ivo Holmqvist sa...

En mycket bra bok är The Civilization of Europe in the Renaissance av John Hale (Atheneum, New York 1994)

Ingrid sa...

Hannele: Det där känner jag verkligen igen.

Mrs C: Vis blir man först på äldre dar (om någonsin förstås....)

Ivo Holmqvist: Jag tackar för boktipset och beger mig strax till en nätbokhandel!

Anonym sa...

Skiftet mellan medeltid till renässans är oerhört intressant. Det handlar ju inte bara om förändrad kultur utan om ett uppbrott från de feodala stela strukturerna till stadsstaternas (framförallt i Norditalien) rörliga politiska liv. Decentralisering, försvagning av centralmakten bäddade vägen för individcentrerat tänkande. Så småningom kom tryckerikonsten att revolutionera kulturlivet - det var en revolution. Under den här epoken förflyttade man sig från det muntliga till det skrivna, från traderade berättelser till mångfaldigande av texter.

Jag har bara snuddat vid den här epoken - det är väldigt spännande att fördjupa sig. Ska kolla in Stephen Greenblatts bok.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Både medeltiden och renässansen är otroligt fascinerande tidsåldrar- renässansen och början till den (som Greenblatt fokuserar på) skulle jag väldigt gärna vilja läsa mera om. Det är en tid av uppror och nytänkande- och ja, tryckerikonsten förändrade hela samhället.