måndag 8 juni 2015

Resandets historia


Ovan en vy från 1940-talets Bukarest. Jag läser "Turistens blick- nedslag i resandets historia" av Björn Cederberg (Historiska media förlag).

Här fastnar jag i kapitlet om Rosie Waldeck som hamnade som hotellturist på Athénée Palace i Bukarest år 1940. Detta hotell förstördes under kriget och det som har samma namn idag är en ny skapelse.

Athénée Palace byggdes mellan 1912 och 1914 och moderniserades under 1930-talet.
Så här skrev Rosie Waldeck om hotellet: "Here was the heart of Bucharest, topographically, artistically, intellectually, politically—and, if you like, morally." Dessutom vimlade det av spioner här. Man kan också få glimtar av hotellet i Oliva Mannings "Balkantrilogi".



"I came to the Athénée Palace the day Paris fell, in the summer of 1940." Så börjar berättelsen om Rosie Waldecks upplevelser - boken kom ut år 1942 och den har översatts till flera språk. Det måste ha varit en mycket skrämmande tid och det var inte bara tyskarna ( de började anlända i slutet av år 1940) som ställde till elände- Bukarest drabbades dessutom av en stor jordbävning i november samma år (mellan 7 och 7,4 på Richterskalan). Förödelsen blev enorm och över tiotusen hus förstördes i staden.

Rosie Waldeck lyckades så småningom ta sig ut ur Rumänien och hon återvände till sitt hemland (USA). Hennes minnen av tiden i Bukarest är säkerligen mycket läsvärda.



2 kommentarer:

Jenny B sa...

Åh, det där hotellet hade jag velat bo på!

Ingrid sa...

Jenny : Jag är säker på att det var ett mycket spännande ställe att vistas på- ibland kanske lite för spännande .... :-) :-) Jag ska försöka få tag på Waldecks bok så lär jag mig förhoppningsvis mer.