torsdag 12 mars 2015

Jag gör en tidsresa


Jag har grottat ner mig i engelsk medeltid.  Det blir böcker om kungar och drottningar (mest de senare) och så hittade jag Ian Mortimers reseguide till medeltiden. För tidsresenärer alltså. Ian Mortiner är historiker och han har skrivit flera böcker om engelsk medeltid. Jag fastnade för "The Time Traveller's Guide to Medieval England- A Handbook for Visitors to the Fourteenth Century".
Katedralen i Exeter (en medeltidsskapelse)

Mortimer frågar läsaren (och kanske sig själv) vad man först tänker på när man hör ordet "medeltid". Är det slott och riddare? Munkar och kloster? Täta skogar med fredlösa? Här ligger dock inte sanningen och medeltiden varade under flera århundraden. Mortimer koncentrerar sig på 1300-talet i sin bok just för att man här kommer närmast vad som vi tänker oss som "medeltidsmiljö."


Turnering

1300-talet innebar också (för engelsmännens räkning) bland annat: krig mot Skottland och Frankrike- digerdöden och byggandet av kyrkor och kloster.

Det första den medeltida resenären såg på väg in i en ny stad var katedralen. "It is hundreds of times bigger than every other building around it, and dwarfs the stone walls which surround the city. "
Det andra resenären lägger märke till är stanken. Utanför staden finns en bäck (staden i det här fallet är Exeter men säkerligen är beskrivningen representativ för andra platser också) och här flyter allt möjligt "äckel-päckel" omkring (både mänskligt och animaliskt) - föga förvånande har bäcken döpts till "Shitbrook".

Så kommer galgbacken med de avrättades huvuden upphängda på störar ovanför stadsportarna. Väl innanför dessa möts resenären av en tiggarskock. Efter detta välkomnande dyker äntligen det som är stadens hjärta upp. De vackra husen med gavlarna mot gatan, bodarna med varor till beskådande. Hästar och ponnies travar genom staden - tungt lastade. Präster vankar förbi i sina dräkter och med krucifix och radband hängade från bältet. Staden är fylld av liv och oljud.

Mortimer skriver kunnigt och underhållande och i boken finns kapitel som man kan hitta i vilken vanlig guidebok som helst: "What to wear", "Where to stay", "What to eat and drink". Jag har inte hunnit så långt i min läsning ännu. (Jag misstänker att härsket fläsk ingår i dieten).

Inga kommentarer: