söndag 22 mars 2015

För den som har tröttnat på alla så kallade Hollywoodproduktioner


Shakespeare är alltid Shakespeare och ingen kan tolka hans pjäser bättre än engelska skådespelare. Det är min uppfattning. Vill man njuta av oslagbar skådespelarkonst och lika oslagbart pjäsförfattarskap kanske man ska investera i ett gigantiskt projekt från BBC. Detta projekt kom igång i slutet på 1970-talet och man visade då TV-versioner av ett stort antal Shakespeare-pjäser.

The BBC Television Shakespeare is a series of British television adaptations of the plays of William Shakespeare, created by Cedric Messina and broadcast by BBC Television. Transmitted in the UK from 3 December 1978 to 27 April 1985, the series spanned seven seasons and thirty-seven episodes.

Idag går det att köpa DVD-versioner av samtliga dessa produktioner.

Jag har hittills bara sett den tragiska berättelsen om Richard III som visades för första gången i januari 1983. I huvudrollen som den skoliosdrabbade Richard ser man Ron Cook och hans tolkning är mera lågmäld än tidigare versioner.  Cook har valt att  accentuera Richards slughet och beräknande sätt och hans Richard känns varken grotesk eller överdriven.

Michelangelos pietà

Slutet är mäktigt (och det blev omdebatterat på sin tid)- sista scenen är en "omvänd pietà" där drottning Margaret av Anjou (spelad av Julia Foster) sitter högst upp på en hög av lik med den döde kung Richard  i famnen- hon skrattar hysteriskt och ondskefullt eftersom hennes förbannelse över huset York har gått i uppfyllelse till sist. (Margaret av Anjou var änka efter den mördade kung Henry VI - hon var också mor till Edward av Westminstre som stupade i slaget vid Tewkesbury.)

Huset Lancaster har nu återfått kungamakten, Rosornas krig är över och allt är väl enligt Shakespeare.

Det kommer att bli mera Shakespeare i TV/DVD-form för min del. Det är då ett som är säkert!


Här (Wikipedia) kan man läsa om det stora BBC-projektet.


5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

i youtube kan man faktiskt hitta många gamla filmer.

Hannele sa...

(jag kan sitta i soffan och titta i min iPad :)

Hanneles bokparadis sa...

här en 3-timmars film från 1955:

https://www.youtube.com/watch?v=W9lbwlpAe24

Ingrid sa...

Hannele: Jag vill helst se filmer på större skärm- men jo, visst, youtube har mycket att erbjuda. Tack för länken- hoppas att flera känner sig inspirerade! Jag själv är av släktet dinosaurie och lär väl så förbli... :-)

Hannele sa...

(du kan ju se youtube-filmer i större skärm, jag vet inte vad du har för dator eller tv?)