lördag 5 december 2009

Mannen från Granhammar



Bronsåldersmordet är en bok som handlar mera om bronsåldern än Granhammarsmannen. Det är absolut inget fel i det- snarare tvärtom. I vart fall för mig som vet nästan "nada och zilch" om den här tiden i historien. Jag känner att jag vill ha tillgång till den här boken i mitt hem mera permanent. (Mitt exemplar är en lånebok).
-
Det är oerhört spännande att läsa vad man kan få fram med modern teknik. Vi får bland annat veta att Granhammarsmannen inte alls kom från Granhammar....
Ben är en källa till mycken information- födointag under bestämda perioder i livet, bosättningsorter och också sjukdomar. Tandvärk var ett gissel och det fick minsann den här mannen sin beskärda del av- det konstaterades att han hade kronisk infektion i käkbenet. Det låter inte behagligt. Jag tänker inte avslöja lösningen på mordgåtan men det är spännande läsning !

Jag tror dock att den här boken har sitt största värde som historiebok- och det är som sådan jag vill läsa den mera noggrant. Nära 600 sidor kräver tid och eftertanke- det är trots allt facktext det handlar om även om språket flyter bra- och det finns många tydliga och bra illustrationer också. (Man får till och med se ett rekonstruerat porträtt av Granhammarsmannen).
-
Bronsåldern tänker jag således läsa mera om och då väljer jag gärna "Bronsåldersmordet" av Jonathan Lindström.

Inga kommentarer: