tisdag 22 december 2009

Jultema-trio


Här har vi en som gillar snö och kyla... en vit jul är ovanligt här nere i södern- så det är bäst att roa sig bäst man kan (matte får syssla med snöskottning).
-
I veckans tematrio från Lyran är det Jul som gäller.
-
1. - Invandrarna av Vilhelm Moberg. Den första julen vid Ki-Chi-Saga. Man inviger det nya matbordet och man tänker på de kära i Sverige- som man aldrig mer får se.
-
" Och julen tillstundade- en sällsam jul för Kristina, en jul i en annan värld, en jul nästan utan julbestyr. Ingen gris att slakta, inget öl att brygga, inget storbak att baka. "
-
2. När jag var tio år gammal fick jag Selma Lagerlöfs "Julberättelser" i julklapp. Speciellt minns jag berättelsen "Den heliga natten"- och hur Selma så fint beskriver sin älskade farmor. "När jag var fem år gammal, hade jag en så stor sorg. Jag vet knappast om jag har jag har haft någon större alltsedan. Det var då, som min farmor dog. Allt intill dess hade hon varje dag suttit i hörnsoffan och berättat sagor. " Så återger Selma den saga hon fortfarande minns av alla de många som hennes farmor berättat -"Den heliga natten"- den natten då alla ting visade barmhärtighet.
"Men när farmor hade kommit så långt, suckade hon och sade:
- Men vad den herden såg, det kunde vi också se, för änglarna flyger under himlen varje julnatt, om vi bara förmådde urskilja dem."
-
3 " Oro, Se Do Bheatha 'Bhaile" en traditionell irlänsk sång... jag har jul-minnen med den men den är ingen julsång- snarare en kampsång... Jag lägger upp den med the Dubliners (90-tal).

Inga kommentarer: