måndag 16 november 2009

Tema-trio Astrid


Lyrans tema denna vecka: Favoritböcker av Astrid Lindgren.
Det blir mycket svårt att välja- jag har så många fina minnen med flera av Astrids böcker.
-
Som nummer
1. tar jag ändå Alla vi barn i Bullerbyn- de tre böckerna om Bullerbybarnen blev alldeles sönderlästa av mig och jag drömde om en tillvaro som Lisas- Annas och Britas. Jag minns gamle farfar, de busiga pojkarna Lasse, Bosse och Olle- och lilla Kerstin..... böckerna är så fyllda av visdom också...
-
2. Kajsa Kavat- för att jag tycker om den lilla handlingskraftiga och påhittiga för att inte tala om omtänksamma flickan.
-
3. Bröderna Lejonhjärta- för tron på det goda som övervinner allt och för den vackra och sorgliga berättelsen om Skorpan och Jonathan. För att jag också känner att det finns ett Nangijala..... med blommande körsbärsträd.

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Bröderna Lejonhjärta kommer högt uppe på min favoritlista också. Och dottern gillar Bullerbyn.

snowflake sa...

Kajsa Kavat är en av mina favoriter också. Just det där att det var hon och mormor, tror jag läste den hos min mormor ockås där det alltid var hon och jag.

Vixxtoria sa...

Jag skriver också om Bullerbybarnen. Åh, vad jag har älskat dem. Och Åh, vad roligt det är att läsa dem högt igen för dottern (men hon tycker Pippi är roligare; hrmpf!)

Jag gillar också Kajsa mycket. Särskilt den där fina bilderboken jag har. När jag var liten kunde jag titta på alla bilderna länge länge. Särskilt den där när Kajsa steker falukorv med klut om håret och sotfläck på näsan :-)

Och Bröderna Lejonhjärta kan man läsa hur många gånger som helst! Även om jag just idag tycker bättre om Mio. Det växlar det där!