torsdag 26 november 2009

Bokfrågornas ABC bokstaven A

Hos Lilla O hittar jag denna trevliga utmaning.
-
1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
-
Min första, spontana tanke går till "The Magus" (Illusionisten) av John Fowles- en gåta/ett mysterium på en grekisk ö. Ingen kan som Fowles sätta sin trollstav över tid och rum. En bok som jag borde läsa om....
-
2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
-
Då säger jag Heinrich Böll och "Wo warst du Adam?". (Ich war im Weltkrieg....) en berättelse om kriget från många perspektiv. Ytterligare en bok som jag känner att jag borde läsa igen.
-
3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
-
Utan minsta tvekan säger jag HC Andersens sagor. Jag är "uppfödd" på dem. Jag kan ännu se och höra min pappa sitta bredvid min säng och läsa "Den lilla flickan med svavelstickorna" och "Stor-Klas och Lill-Klas (ju hemskare och sorgligare berättelser desto mera tyckte han om....) Visst har jag läst högt från HC Andersen jag med (men jag har valt lite snällare sagor....)
-
4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
-
Jag tänker först på den bok jag alldeles nyligen läst och bloggat om- "Giftträdsbibeln" av Barbara Kingsolver. En mycket fängslande bok om Kongo som det var en gång- skildrat ur en missionärsfamiljs ögon (främst då barnens).

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Illusionisten fick jag av min svåger för ett tag sedan, men jag har skrämts av tjocklelen. Det låter som en bra bok dock.

Jättekul att läsa dina svar!

Ingrid sa...

Jag är själv ingen älskare av tjocka böcker- men "The Magus" är en verkligt bra bok. Jag gillar Fowles över huvud taget....