söndag 3 januari 2016

Den mångsidige herr Priestley


Kanske finns det en del som minns "Lost Empires" som gick som TV-serie här i Sverige någon gång på 1980-talet.  Boken (och serien) handlar om den unge Richard Herncastle som börjar arbeta hos sin morbror som är trollkarl hos ett resande teatersällskap. Året är 1914 och världen kommer snart att stå i brand.

Jag minns den här serien som mycket välgjord och spännande.


En modebild från tidskriften "La belle assemblée"som gavs ut i England mellan 1806 och 1837. Tidskriften riktade sig framför allt till damer och här fanns en blandning av artiklar om politik, vetenskap, litteratur och så givetvis mode. (Mary Shelley var en av skribenterna).

John Boynton Priestley (1894-1984) var som sagt en  mångsidig författare och listan på de böcker han fått utgivna är mycket omfattande. På mitt läsbord just nu har jag hans krönika över det som kallas för "Regency-tiden" (1811-1820) i engelsk historia. "The Prince of Pleasure" är titeln på det vackert illustrerade verket och Priestley försöker fånga både tiden och prinsregenten som så småningom blev George IV.

Mycket hände i England under den här tiden- romantiken blomstrade, skandalerna hopades och så var det krigen mot Napoleon med "final" i Waterloo år 1815.  Priestleys stil är lite pratig men det överser man lätt med för ämnet är så intressant. Boken är oerhört allmänbildande och här görs nedslag i konst, litteratur och musik och så till det allt kungligt elände (den stackars George III satt mer eller mindre inspärrad på Windsor Castle och var helt försjunken i sitt eget vansinne).

 Någon lyckad regent blev han inte prins George och han "blev med tiden tämligen fet". Tio år varade hans egen tid som kung och han förkortade sitt liv med sprit, droger och ett överskott på mat.

Hans "regency-tid" som också den varade i nära 10 år hör till en av de mest färgrika i brittisk historia- föreställer jag mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Jag läsde en - väldigt bra - biografi av Priestley om Dickens, och som film kan jag verkligen rekommendera "An inspector calls". I pjäset av Priestley spelar bland andra Alastair Sim, som är en världsklass-skådespelare, tror jag.
Vi tittade just nu - som i nästan alla år^^ - en gammal vhs-tape "Scrooge". Med Alastair Sim som Scrooge är det rörande och strålande tillsammans. Och om man tänker att det är "social-romantiken", som t.ex. många postmoderner i Europa brukar säga, så är kanske Sim-versionen inte det. Inte det minsta!
I Priestleys pjäs spelar han utmärkt igen, en gåtfull inspektor, nästan mystiskt - på ett bra sätt!
Varje år, efter vi tittade på Dickens, drömmar jag av "Jaaaacob.......Marley"...och Sims ansikte. Som i en stumfilm. Oförglömlig, också i "An inspector calls". Jag läsde ingenting av Priestley, bara Dickens-biografin och "an inspector calls". Om jag kunde hitta på "Lost empires" på svenska så kunde jag förbättre min svenska, kanske.

Ingrid sa...

Klemperer: Tack för filmtipset och boken om Dickens är säkert mycket läsvärd. Jag tycker också väldigt mycket om den äldre versionen av Scrooge- saknar den på TV. Du kan nog hitta ett begagnat exemplar av Lost Empires på svenska- skulle tro att det finns en del på t ex bokbörsen. Tyvärr har biblioteken gallrat bort det mesta av Priestley, som det ser ut.