fredag 5 juni 2015

De fyrtio åren med LIRE


Ett extra fullspäckat nummer av tidskriften LIRE damp ner i brevlådan igår. Min snälla brevvän S. skrev också att "du kommer att bli mycket glad över den långa listan av rekommendationer"- och nog är det så.

Det började med Jean-Louis Servan-Schreiber och Bernard Pivot och året var alltså 1975. Man ville ha en tidskrift som inte enbart riktade sig till den så kallade "intellektuella Paris-eliten" utan en tidskrift som kunde appellera till gemene man. Det lyckades man med och i år firar man "fyra dekader".

Listan så- för varje år har man valt ut "den bästa boken" och här finns sannerligen att botanisera i. En del är känt, en del är okänt (i vart fall för mig) och jag har redan skrivit upp en handfull titlar som jag vill kika närmare på.


En del av Julien Gracqs böcker har översatts till svenska men jag tror inte att det gäller för "Les Eaux étroites- en prosadikt om en flod. En nätt liten volym "un petit grand livre" - en av de vackraste som Gracq har skrivit enligt Lire. (Boken finns däremot i engelsk översättning).



Den bästa boken år 1979 - den äran fick Fritz Zorn med sin roman "Mars" som finns i svensk översättning. "Mars i exil" blev titeln och med underskrift: jag är ung och rik och bildad och jag är olycklig, neurotisk och ensam ... 

Fritz Zorn (1944-1976) var en schweizisk författare (han hette egentligen Fritz Angst). Här kan man läsa mera om boken. Kanske är handlingen inte så upplyftande.....



Den här drogs jag till- en familjs historia i fyra band med start under medeltiden. Temat synes vara "varifrån kommer vi och varför blir vi som vi blir" (Jean Delay var läkare (psykiatriker). 1986 års bästa bok, tyckte redaktionen på Lire. ("Unik i sin genre").


2 kommentarer:

Jenny B sa...

Vilken fin brevvän du har! Bra bokrecensioner och rekommendationer kan vara lika givande att läsa som böckerna själva - fast man kan bli stressad över hur önskelistan ständigt växer. Tack för den här inblicken i den franska litteraturscenen!

Ingrid sa...

Jenny: Just det här numret av Lire är extra innehållsrikt- och jag har nu en önskelista som är enorm (jodå, det är stressande!) :-)