tisdag 9 juni 2015

Teknisk uheld

De som är födda på 1950-talet (och tidigare) minns säkert den där förargliga skylten som ibland dök upp på TV-skärmen när man såg på danska program. (Det gjorde man flitigt om man bodde i västra Skåne).

Gårdagen var ett enda stort teknisk uheld för mig- krånglande gräsklippare (oljan sprutar ut och röken står svart- snart kommer väl brandkåren, tänkte jag) och längtade efter en lie. På min TV-skärm kunde man inte läsa "teknisk uheld" utan "vänta". Den där väntan blev en stund klistrad till en telefonlur för denna tids tekniska problemlösare "allsorts", nämligen "supporten". Du har nummer xyz i kön- det är många som ringer just nu men vi tar hand om ditt samtal så snabbt vi kan." (och så lite muzak till det). Idag ska man lösa det tekniska själv och det innebär ett krälande och krypande och svärande bland knappar och sladdar. "Tryck in knapp si i 45 sekunder - samtidigt med knapp så och  hantera helst fjärrkontrollen dessutom (och ja, telefonen ska man balansera också). Sur kärring täckt med dammråttor lyckades till slut få liv i skärmen. Förr skulle man väl ha ringt en TV-reparatör som hade bytt ut ett pajat bildrör (var det inte bildrören det ofta blev fel på?)

Ingen skugga må falla på den vänliga damen som lotsade den tekniskt obegåvade kärringen (dvs ego) men jag tycker ändå att det är jobbigt med moderna tider och modern teknik. Inte undra på att jag längtar lite tillbaka till tiden med "teknisk uheld"-skyltarna.

Inga kommentarer: