fredag 12 juni 2015

Den romantiske misantropen


Här ett ungdomsporträtt av författaren Alfred de Vigny (1797-1863). Han gick ur tiden utan att ha fått uppleva den så kallade "revolutionära dekaden". Revolutionerna 1830 och 1848 lär han dock ha bevittnat och jag tror att han hela tiden längtade tillbaka till romantiken och den tidens värderingar. Med åren blev han mer och mer inåtvänd och levde i stort sett som eremit.

Detta foto, liksom de övriga från le Maine-Giraud , är lånat.

 De sista åren av sitt liv vistades de Vigny på slottet Le Maine-Giraud i departementet Charente. Le Maine-Giraud har anor långt bak i tiden och vissa delar av slottet daterar sig till 1400-talet. Ett riktigt medeltidsslott med andra ord.


Del av de Vignys "skrivarrum". Enkelt och anspråkslöst.


På slottet kan man se ett porträttgalleri över författaren.

Jag minns de Vignys namn från litteraturhistorien men i övrigt (med undantag för någon enstaka dikt) är han ett oskrivet (oläst) blad för mig. Det har jag för avsikt att åtgärda och i dagarna fick jag tag på en engelsk översättning av hans noveller "The Warriors Life" (1835).


Det finns en svensk översättning från 1948. "Krigarlivets tvång och storhet" bokförlaget Forum gav ut en gång och Arvid Enckell stod för den svenska språkdräkten. Boken lär ha gallrats ut men kanske kan man hitta något förskrämt exemplar på ett eller annat biblioteksmagasin. Annars är det antikvariaten som får stå till tjänst.




Inga kommentarer: