torsdag 14 juni 2012

Tillbaks till 70-talet- barnboksnostalgi


Minsann kommer den inte ut i ny utgåva- den vid det här laget mycket välkända barnboken "Sprätten satt på toaletten". Den som jag tvingades läsa högt ur för en liten treåring en gång för mycket länge sedan. Jag var ung student i Lund på den tiden och blev ibland anlitad som barnvakt - när den lilla tösen frågade om vi inte kunde läsa något tänkte jag i min enfald på små söta sagor om prinsessor och möjligen ett eller annat troll- inte hade jag väntat mig att få läsa om miljöförstöring och toalettbesök- men allt går.

Hur som helst- nu finns boken snart att få igen- jag undrar om jag inte skaffar den- bara för den där rena känslan av nostalgi som tar mig tillbaks till det där murriga studentrummet i Lund....

Karneval förlag ger ut.


2 kommentarer:

Fyrabarnsmor sa...

jag som aldrig skaffade barn på 70-talet, för barnböckerna var så gôrtrista :)

Ingrid sa...

Hannele: :-) Det var väldigt mycket "samhällstillvänt" på 70-talet och väldigt mycket "flum".