torsdag 14 juni 2012

Det skulle ha handlat om muslin....


Jag har börjat läsa "The Diary of Helena Morley" (skriven i slutet på 1800-talet) och i en dagboksanteckning beskriver Helena glädjen över att få en vacker muslinsklänning i födelsedagspresent. Muslin sydde min mormor också gärna i- hon älskade detta skira material- visst är det nästan älvvingelikt....

Under rubriken muslin hittade jag detta oerhört vackra porträtt (ovan) av Marie Antoinette- iklädd en vit muslinsklänning - målat av Elisabeth Vigée- Lebrun. Vem var nu hon, undrade jag genast. Jo, hon var som namnet bär vittnesbörd om- en fransk konstnärinna (1755-1842) och hennes specialitet var just porträtt.


Här ett självporträtt- hon var bara 25 år gammal när det målades. Elisabeth lyckades överleva revolutionen men tvingades i exil och först år 1802 vågade hon återkomma till Paris igen.



Hon tecknade också ner sina memoarer (och de lär nog vara intressanta att läsa) - år 1835 gavs de ut. De ser ut att vara i tre delar. De finns att köpa via t ex franska Amazon (då i nya utgåvor).

Faktiskt finns det en svensk översättning- från 1906. Den kan kanske vara svår att få låna hem- men försöka duger. (Det finns också engelska översättningar av memoarerna).

Madame Vigée Lebrun's memoarer / [Marie Louise Elisabeth Vigée Lebrun]

Vigée Le Brun, Louise-Élisabeth, 1755-1842. (författare)
Stockholm : Beijer, 1906
Svenska 259 s.
och allt detta började med en muslinsklänning......

3 kommentarer:

mimmimarie sa...

Det verkar som den typ av bok jag brukar gilla. Tror förresten att jag aldrig sett muslin i verkligheten.

tant Hanneles bokparadis sa...

vackra kläder, skulle passa mig

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag ska försöka få tag på boken för jag är väldigt spänd på memoarer från den här tiden. Kvinnlig konstnär- franska revolutionen... exil... porträttmåleri- där måste finnas mycket att fördjupa sig i!

Hannele: Otroligt vackra kläder- jag kan också drömma om att klä mig i något sådant....