söndag 3 juni 2012

"Lost Classics"


Ett kanadensiskt litterärt magasin bad sina skribenter att bidra med berättelser om böcker/klassiker som man tyckte hade glömts bort (oförtjänt). Inläggen blev till en bok "Lost Classics" som redigerades av bl a Michael Ondaatje. Den boken kan man få tag på fortfarande och jag tror att den bjuder på en hel del spännande läsning. En av de bortglömda klassikerna som nämns (och nu måste man komma ihåg att detta är ett engelskspråkigt magasin) är faktiskt "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg (Margaret Atwoods val).

Bland titlarna fanns också ett par barnböcker- och jag fastnade för den här som jag inte kände till:


Jag blev nyfiken och kunde snabbt konstatera att "Beyond the Pawpaw Trees" faktiskt finns i svensk översättning- och då har den titeln "Anna Lavinias underbara resa".

Från Libris hämtar jag följande:

Anna Lavinias underbara resa / Palmer Brown ; illustr. av förf. ; övers. av Britt G. Hallqvist

Brown, Palmer (författare)
Hallqvist, Britt G., 1914-1997 (översättare)

Verk som ingår i eller hör samman med denna titel

  • Brown, Palmer: Beyond the pawpaw trees. (originaltitel)
Lund : Gleerup, 1956
Svenska [4], 113, [2] s.
Serie: C. W. K. Gleerups ungdomsböcker ; 129
Britt G Hallqvist skrev själv flera barnböcker och jag minns en del av dem mycket väl.

Palmer Brown (1920-2012) var både författare och illustratör. HÄR kan man läsa mera om honom.

Inga kommentarer: