söndag 2 augusti 2009

Oceanien nästa!

Lyran leder oss nu till Oceanien! Spännande!
Jag hoppas hinna få tag på "Tant Theodora" av Patrick White i tid. (Den finns på ett av kommunens bibliotek så det ska nog ordna sig).


-


Rabbit-Proof Fence har jag sett på film- mycket sevärd- och tänkvärd. Benfolket av Keri Hulme läste jag för ganska många år sedan - tyvärr finns den inte kvar i bokhyllan.


-


Två författare från Nya Zealand som jag själv kan rekommendera är Katherine Mansfield och Janet Frame.
-

Janet Frames biografi är väldigt gripande och den har också filmatiserats. Frame blev som ung intagen på mentalsjukhus och det var ytterst nära att hon blev lobotomerad. I sista sekunden räddades hon undan detta öde- tack vare att hennes litterära talang hade börjat uppmärksammas. Jag har läst några av hennes böcker men hennes självbiografi (i tre delar) har definitivt lämnat störst intryck på mig. Min beundran för Frame är stor. Hur orkade hon?

-


Miles Franklins "My Brilliant Career" är en småtrevlig bok om en ung kvinna som växer upp till "kvinnlig medvetenhet" i New South Wales.
-

(Den har getts ut av Virago Classics - de brukar ha intressanta titlar).

Inga kommentarer: