måndag 30 mars 2009

Tema-trio: Nobelpristagare


Lyrans tematrio nr 1 handlar om tre favoritböcker av lika många nobelpristagare. Jag är en stor älskare av lyrik och därför blir mitt val tre av de i mitt tycke största lyrikerna i nobelpristagarsammanhang.
-
Nummer 1: Harry Martinson. Han fick priset med motiveringen "... för ett författarskap som fångar daggdroppen och speglar kosmos". Ingen kan skriva naturlyrik som Martinson- han ser det stora i det lilla. En diktsamling som jag speciellt tycker om är "Cikada" och jag hämtar ett utdrag ur den
-
I sommarens mitt var blomman
sig själv,
hennes vingslag var sommar.
Från grodd till frö var hon på flykt
med röda vallmovingar.
-
Nummer 2: Rabindranath Tagore- Indiens store poet (från Calcutta). Han kallades ibland för "den Bengaliske Shelley". Oändligt vackra dikter och även djupa och klara aforismer.
-
Palm-tree
Palm-tree: single-legged giant,
topping the other trees,
peering at the firmament-
It longs to pierce the black cloud-ceiling
and fly away, away,
if only had it wings.
-
Nummer 3: William Butler Yeats- för hans sorgsna, romantiska dikter. De har följt mig genom livets alla skeden. Yeats har ofta varit ett stort stöd för mig. Jag har också lärt mig förstå mycket av Irlands historia genom hans poesi.
Här diktar han om påskupproret 1916- ett uppror som från början inte hade det stora folkliga stödet- men som tack vare Engelsmännens opsykologiska och grymma bestraffningar "tände" så gott som hela Irland. (Man lät avrätta upprorsmakarna under flera dagar i sträck- och dessutom släpades en av dem ut till avrättningsplatsen fastspänd i en stol (Connolly- som hade sårats svårt under striderna i Dublin).
-
.... And Connolly and Pearse
Now and in time to be.
Wherever green is worn,
Are changed, changed utterly:
A terrible beauty is born. Från "Easter, 1916"

7 kommentarer:

snowflake sa...

Rabindranath Tagore är helt ny för mig, kul att få veta lite om honom.

Förlåt ett påpekande från en som själv stavar fel och ofta slarvar, men Harry stavar Martinson med ett s.

Lyrans Noblesser sa...

Vilka underbara val! Jag är ju ingen stor lyrikläsare, men kanske jag med tiden kan lära mig. Kul att du deltar i Tematrion :-)

Ingrid sa...

Snowflake- tack för påpekandet. Rätt ska vara rätt- jag ser nu att det bara är ett "s".

Lyran- jag tycker att det är väldigt roligt att vara med i Tematrion.

Marianne sa...

Tagore och Yeats ...
Du tar upp pristagare som jag definitivt inte känner till, kul!

Ingrid sa...

Yeats speciellt tycker jag om extra mycket- honom har jag i mitt bokliga husapotek....

Bai sa...

Takk for spennande lyrikktips.

Eg kom over bloggen din gjennom denne utfordringa hos Lyrans Noblesser. Veldig fin blogg.

Ingrid sa...

Bai- tack för dina vänliga ord. Nu lägger jag till din blogg i min lista för jag vill så gärna få norsk inspiration!! (Din blogg är också väldigt fin!)