söndag 14 februari 2021

Sökandet efter ugglan med stort U

 


Jag borde väl fördjupa mig i böcker om sommar och värme i denna kalla vinter men så damp den ner i brevlådan, Jonathan Slaghts epos om den stora utrotningshotade Blakistons fiskuv. Slaght är amerikan, från Minnesota och till yrket biolog. Rysslands östra kust är hans ”specialområde”. I den här boken berättar han om de resor han företog för att kartlägga den sällsynta ugglan. Snön yr, floderna är is- och farofyllda- i de här trakterna får man kämpa mot elementens raseri så gott som varje dag. Ännu har jag inte fått möta den jättelika ugglan som har ett vingspann på nära två meter men den lär dyka upp på de närmsta sidorna. Slaght bjuder på det verkliga äventyret och jag kan bekvämt luta mig tillbaks i soffan och resa med genom Primorye ( huvudorten är Vladivostok). 

Inga kommentarer: