måndag 7 januari 2019

Svävande världar



Marc Chagalls (1887-1985) värld är rörlig- och den svävar ofta i olika riktningar. På tavlan ovan öppnar sig himlen över Vitsebsk och husen kommer liksom vandrande mot betraktaren. Det här är en bild från konstnärens barndom i dåvarande Ryssland ( idag Belarus). På mitt läsbord just nu trängs många böcker och bland dem finns Chagalls självbiografi från 1931 ”Mitt liv” - i svensk översättning av Olof Hoffsten (1982 ).

” Kring mig går och kommer, vandrar fram och tillbaka eller helt enkelt traskar alla slags judar, gamla och unga, Javitjer och Bejliner. En tiggare springer bort till sitt hus, en rikeman går in i sitt hem. Pojken från ”cheder”, den judiska småskolan, springer hem. Pappa går hem.—- Jag säger ingenting om himlen, om min barndoms stjärnor. De var mina stjärnor, det ljuva i mitt liv; de följde mig till skolan och väntade på mig ute på gatan tills jag gick hem igen. Stackars ni, förlåt mig. Jag har lämnat er ensamma på svindlande höjd!”


—- och jag tänker att jag gärna skulle vilja sjunka in i den här barnboken av Veronique Massenot och Elise Mansot - om en resa på ett moln. Illustrationerna är gjorda av Marc Chagall. Ett luddigt, ulligt moln ser mycket på sin färd över himlavalvet.


Inga kommentarer: