onsdag 16 januari 2019

Italieninspirerat


På biblioteket hittade jag en bok som handlar om resor ( ”Fantastiska resor” utgiven av Lonely Planet). Ett av de många kapitlen har rubriken ”Litterära resor” och det drogs jag så klart till på studs och så hamnade jag i Italien. Den mera moderna litteraturen valde jag bort ( mest deckare, en genre som inte intresserar mig nämnvärt) men bland det gamla, ( eller i vart fall något äldre) hittade jag en del som jag så småningom tänker kika närmare på.

”Faunen, en konstnärsroman”( The Marble Faun) skrevs år 1860 och den enda svenska översättningen ser ut att vara av mycket gammalt datum. Nathaniel Hawthorne vistades i Rom under två år och så skrev han ner sina tankar och intryck- i romanform. Jag misstänker att det är en bok man inte läser på en timme men jag gillar utmaningar.

Med på listan finns givetvis Henry James ( Duvans vingslag - som utspelar sig i Venedig och Porträtt av en dam- med Florens som bakgrund).


Hemingways ”Över floden in bland träden” kom i ny utgåva för ett par år sedan och den finns nog att hitta på de flesta bibliotek. En kärlekshistoria i världskrigets skugga. Platsen är Venedig.

Inga kommentarer: