söndag 17 december 2017

Gyldendals Traneböger


Det har blivit nytt utrymme i mina hyllor och äntligen har jag fått en helt speciell plats för mina danska böcker. Inga dyrbarheter (samlarmässigt alltså), men innehållet är helt oskattbart. Många gamla Tranebøger finns i samlingen och det har blivit kära återseenden med författare som Hans Kirk, Jacob Paludan, Hans Scherfig, Herman Bang och Henrik Pontoppidan. Min jullektyr är redan bestämd och jag kommer att ha fullt upp.

Några av pocketböckerna köpte jag under en en månads cykeltur genom Jylland (året var 1979). Jag var tvungen att ha lätt packning i cykelväskorna och då var de där Tranebögerne perfekta. Jag är stort tack skyldig till den dåvarande bokhandlaren i Randers som bidrog till min lilla boksamling och som inspirerade mig till läsning på danska. Det blev mycket läsning med ficklampa under tältduken i mitt lilla obekväma (men lätta) enmanstält. Ja, den resan glömmer jag aldrig.



Den vackra 1200-talskyrkan i Halling (ved Odder) där min morfar döptes en sommardag år 1880.

Inga kommentarer: