onsdag 24 maj 2017

Överlevnadskonst


Fredriksborgs slott i Hillerød har överlevt både krig, brand och andra härjningar. Karl X Gustav och hans knekthopar fördärvade och stal här i samband med krigen i mitten på 1600-talet ( en del av krigsbytet finns att beskåda på Drottningholms slott). En storbrand ödelade det mesta av detta vackra och anrika slott två hundra år senare. Allt restaurerades sorgfälligt och idag är Fredriksborg en av Danmarks absoluta pärlor. Jag tillbringade större delen av gårdagen med att vandra runt i de stora salarna som innehåller och beskriver det mesta av dansk historia fram till våra dagar.


Christian IV:s dotter Leonora Christina. Här avporträtterad av Kristian Zahrtmann. En av många målningar på Fredriksborgs slott.

Efter en mycket inspirerande tur runt Öresund är det dags att läsa lite mer om dansk historia.






5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

de har förenklat den fina trädgården

Ingrid sa...

Jag var nog mest upptagen av slottets innanmäten, men utsikten är ju vacker ändå, trots brister i vegetationen.

Hanneles bokparadis sa...

min bild från Fredriksborg för några år sedan:
http://formklippningtopiary.blogspot.se/2009/04/kunglig-topiary.html

Ingrid sa...

Hannele: Ska jag vara ärlig så föredrar jag den enkla, gröna gräsmattan.

Hanneles bokparadis sa...

var på en sommarkurs som handlade om historiska trädgårdar.