tisdag 28 januari 2014

Det är inte alltid de bästa böckerna som vinner priserna



År 1964 vann John Updike "The National Book Award" för sin roman "The Centaur (1963)(Kentauren i svensk översättning).  Jag har inte läst boken så jag kan inte yttra mig om något som helst vad gäller den men att det inte alltid är "bäst bok som vinner priset" är det nog många som kan skriva under på.

Bokbloggaren "The Bookslut" skriver om just detta och hon inbjuder till ett alternativt pris för just 1963. Vilken bok var det nu som egentligen skulle belönats med pris? Om man är intresserad av att leta i sitt minne och på nätet efter lämpliga kandidater är det bara att maila till blogginnehavaren- så kanske just "din" bok tas med. Själv ser jag listan (eller snarare listorna för det rör sig om flera genrer) som en eventuell läsinspiration. Några av de skönlitterära verk som finns på listan till dags dato: Frost av Thomas Bernhard och The Bell Jar av Sylvia Plath.

Jag kommer att hålla den här listan under bevakning för jag är rejält nyfiken på vilka böcker som ska tilldelas pris i efterskott.

Inga kommentarer: