fredag 15 november 2013

Sällskap för kvinnor


och då menar jag kanske främst boken till höger - (Wallace Stegner  är en författare som kan avnjutas av båda könen.)

Woman's Home Companion var en stor tröst och ett mycket efterlängtat sällskap för så många kvinnor i USA under nära 100 år (1873-1957). Det var ett månadsmagasin som innehöll precis den rätta blandningen av "följetänger", stick- och virkbeskrivningar, råd för hemmets skötsel och så matrecept. De där matrecepten blev verkligt populära och det gavs ut flera omgångar kokböcker på dem.

Min svärmor Marion (som jag aldrig hann träffa) fick sitt exemplar av den här kända kokboken när hon gifte sig (ett år innan "the day of infamy" alltså den 7 december år 1940- datumet i fråga gjorde att man aldrig ville fira bröllopsdag i det huset.) Kokboken är sliten och mycket väl använd och många av favoritrecepten lärde hon ut till sina fem söner (som alla tvingades lära sig att laga mat).

Jag tänker mycket på Marion när det är Thanksgiving- hennes recept på "turkey stuffing" (taget från just den här kokboken) var osedvanligt lyckat och hennes efterättspajer lär ha varit gudomliga.

Wallace Stegners roman "The Big Rock Candy Mountain" har jag precis börjat läsa men redan efter några sidor pratas det om Woman's Home Companion..... Plats: The Dakotas- och tiden är förra seklets början. Fortsättning följer så småningom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är skönt att du tänkar på din svärmor. Jag känner inte "turkey stuffing" (vi lever ofta vegetariskt nu, men turkey stuffing, hmmmm....det är säkert underbar). Jag har en gammal kokbok av min "gammelfarmor" (finns det, låter lite konstigt^^). Hun har varit 14 när hun köpte det, det var länge-längesen. Jag har aldrig träffat henne också (hun dog 1942 i Tyskland) - men kokboken från 1885(!), också sliten och väl använd, är "a treasure". Nästan ingenting vegetariskt, det är klart :).
Thanksgiving är snart :).

Ingrid sa...

Klemperer: De där gamla kokböckerna är rena guldgruvan- det är väldigt intressant att läsa de gamla recepten och leva sig in i en helt annan tid (jag skulle själv inte våga mig på att laga något från den här samlingen). Tänk att ha en kokbok från 1885! Verkligen en skatt och speciellt som den varit din gammelfarmors.