fredag 22 november 2013

Boken som jag förmodligen inte kommer att läsa


Det är mycket möjligt att Jonathan Mayos bok är både välskriven och intressant- men jag orkar inte läsa mera om den där hemska dagen i Dallas för idag exakt 50 år sedan. Då vill jag hellre läsa böcker om Kennedys liv och gärning- gott som ont.

Min generation är präglad av det kalla kriget, rymdkapplöpningen och Vietnamkriget. I USA kämpade medborgarrättsrörelsen för allas lika rättigheter i sydstaterna (oberoende av rastillhörighet). Jag minns morden, jag minns upploppen.  Jag minns också den unge och nytillträdde presidenten som var omgiven av en alldeles speciell aura och med ordet i sin makt. Han var symbolen för något nytt och mycket annorlunda på den politiska arenan och vi som var unga lät oss ryckas med och begeistras fastän vi kanske inte förstod så mycket av det som hände bakom kulisserna (jag var inte gammal när Kennedy svor presidenteden).

John F Kennedy har det skrivits en oändlig mängd böcker om- jag har ett fåtal av dem i min hylla men Robert Dalleks "An Unfinished Life" och Ted Sorensens "Counselor" är båda mycket välskrivna och lärorika redogörelser för en tid som aldrig kommer tillbaka. 



Inga kommentarer: