söndag 17 november 2013

Marianne North


Fotot av Marianne North är taget på dåvarande Ceylon av en av fotokonstens pionjärer Julia Margaret Cameron (1815-1879).

" Fotografen hade ett drygt arbete med att ge mig den rätta exotiska inramningen".


Marianne North (1830-1890) var en tidig globetrotter- en vagabond men inte utan fokus. Hon var nämligen mycket intresserad av växter. Med sig på sina resor hade hon målarfärger, penslar och staffli.

"Vilken tur att naturen givit kvinnorna fingrar som kan sticka, måla och liknande. Annars skulle de väl bli galna"- så skriver Marianne North i sin självbiografi. Hon fick själv vänta länge innan hon kunde förverkliga sina drömmar- och det var först sedan hennes föräldrar gått bort som Marianne North lyckades lämna London och allt det som kändes instängt och tråkigt för en kvinna som bara längtade bort och ut. Hon kom att tillbringa cirka 20 år på resande fot och hon var så gott som överallt i världen -Europa, USA, Karibien, Indien, Brasilien, Indonesien, Japan....


Kew Gardens fick en botanisk trädgård år 1880 och två år senare kom ytterligare en attraktion: Marianne Norths många målningar av vackra och exotiska blommor fick ett alldeles eget galleri (och det finns där än i dag). 

Om Marianne North har jag läst i "Resenärer i långkjol" av Ulla & Olof Siljeholm (Carlssons förlag 1996- en bok från bibliotekets magasin.).

Marianne Norths självbiografi " Recollections of a Happy Life" finns i nya utgåvor. "A Vision of Eden" är som jag förstår en förkortad utgåva av självbiografin och den finns att få för en spottstyver via diverse nätantikvariat. (Jag har inte kontrollerat om det finns möjlighet att läsa Marianne Norths bok via Project Gutenberg men kanske är det så.)

HÄR en länk till Kew Gardens webbsida där man kan se en del av Marianne Norths imponerande blommor och växter.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Marianne Norths En viktoriansk konstnär i Jordens Lustgård med vackra bilder har jag.

mimmimarie sa...

Hon är en av dem som porträtteras i boken Linnes kvinnor som jag skrev om här: http://www.mimmimarie.blogspot.se/2013/09/kvinnorna-kring-linne.html

Ingrid sa...

Hannele: Den ska jag leta efter...

Mimmimarie: Tack för länken jag minns nu din trevliga bloggserie.