onsdag 6 mars 2013

Syföreningen har möte- anno 1900


På en vind i ett fallfärdigt hus på Västgötaslätten hittade min kusin det här gamla fotot- troligen taget omkring år 1900. Platsen är okänd men det kan vara någonstans i Stockholm. Människorna är också helt okända för oss men troligen heter dam nummer två från höger (sittande längst fram i randig klänning) Anna Andersson och hon var från Tomelilla. Nu har hon hamnat bland alla dessa damer som verkar strängt sysselsatta med allehanda handarbeten. Det sys, det stickas och det virkas. Klänningarna speglar väl den tidens mode och likaså håruppsättningarna.

Nog undrar man vilka öden alla de här kvinnorna fick och vad de hade kunnat berätta- om tiderna och om livets gång. Nu har ett ögonblick frysts för långeliga tider- och därmed får jag nöja mig.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Vilken fin bild.

Ingrid sa...

Hannele: De där gamla fotona ger så väldigt mycket- trist är det bara när personerna är så anonyma.

Mrs Calloway sa...

fin bild, Ingrid! jag tycker att man ska återinföra symöten. några syr/stickar/virkar/knypplar och någon läser högt. man kan turas om att läsa.

Ingrid sa...

Mrs C: Ingen dum idé. Jag läser nog helst förstås.