söndag 31 mars 2013

"Bestenliste" -tyska litteraturkritiker väljer bland månadens böcker




Varje månad väljer 31 tyska litteraturkritiker ut de gångna 30 dagarnas bästa böcker (enligt dem). Glädjande är det att se Dino Buzzatis klassiker "Tatarstäppen" på plats nr nio)

I mars månad toppar Hilary Mantel listan men henne är jag själv så väldigt utled på - mest för att hennes böcker finns precis överallt och i alla sammanhang- så jag går vidare med de övriga nio:

David Wagners senaste roman "Leben" har transplantation som huvudämne. Jag hoppas på en översättning! Den är i alla fall nummer två på kritikernas lista.



I år är det 200 år sedan den tyske dramtikern Georg Büchner föddes- då kan det passa bra att läsa en biografi över hans liv. Den kommer på plats nummer tre på listan. Hermann Kurzke har ägnat lång tid åt att författa boken.


Här en roman vars handling tilldrar sig i det forna DDR- åren är 1973-1989. Hela 700 sidor så mycket att läsa.... (Plats nr 4)

En utvecklingsroman, läser jag, som liknas vid Buddenbrooks. (Plats nr 5)


En dystopisk framtidsskildring. "Nichts von euch auf Erden" av Reinhard Jirgl. (Plats nr 6)

Naturlyrik på delad 7/8-plats. Nico Bleutge "Verdecktes Gelände".



Platsen delas med Botho Strauss "Die Fabeln von der Begegnung". Strauss är ingen direkt okänd författare och flera av hans böcker har översatts till svenska. Botho Strauss är dessutom nämnd som kandidat till Nobelpriset i Litteratur.


Sist ut i raden blir Ernst Wilhelm Händler med romanen "Der Überlebende"- människor och robotar...

Allt detta är ju bara ett ytligt skrap men jag ville bara visa på all den litteratur som vi kanske går miste om på grund av att vi är så koncentrerade på den anglosaxiska sfären vad gäller litteratur (och annnan kultur också för den delen). Jag är helt övertygad om att de flesta av de här böckerna aldrig kommer att översättas till svenska. Kanske någon- men då får vi säkert vänta ett bra tag.

2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Många intressanta boktips! Alltid intressant att "lyfta blicken" lite. Inte för att jag är trött på Hilary Mantel, tvärtom ser jag fram emot att läsa hennes Bring up the bodies ;)

Ingrid sa...

Bokmoster: Flera böcker där som jag gärna vill läsa. (Hilary Mantel är tyvärr inte riktigt min "cup of tea" men jag förstår att hon är en duktig författare).