lördag 18 april 2009

Elin Boardy: Allt som återstår

Det har bloggats en del tidigare om den här boken. Jag förstår varför. Detta är en roman som jag sträckläste- kunde inte lägga den ifrån mig.

Varje liv har en unik historia att berätta. Elin Boardy ger röst åt sin mors farmor - Emma. Emma är den som stannar kvar i Sverige för att ta hand om sin far (som är änkling) när de flesta av hennes syskon tar båten till det stora landet i väster. Det är tidigt 1900-tal och livet på landet (västkusten) är ingen sinekur. Hårt slit- många barn.

Jag beundrar Elin Boardys sätt att hantera ett känsligt ämne- det hela blir en så vacker, sorglig och finstämd berättelse om en kvinna som inte fick leva det liv hon kanske hade kunnat leva. Språket är också så otroligt fint. Jag njuter av varje rad, varje sida.

Även jag vill uppmana till läsning av Boardys debutbok. Hoppas att det kommer mera!

Läs om Elin Boardy här och resencerad av La Bibliofille här

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.