torsdag 16 april 2009

Emily Carr- en annorlunda konstnär

Jag har en bok i min hylla "The Forest Lover" - skriven av Susan Vreeland. "The Forest Lover" handlar om
Emily Carr som hade "The Pacific North-West" i fokus för sina tavlor.

Man kan säga att Emily Carr är lite av en föregångare till bland andra Georgia O'Keeffe och Frida Kahlo vad gäller färgstarka kvinnliga konstnärer på den amerikanska kontinenten (och dit räknar jag i detta fallet Mexico).

Jag hade aldrig hört talas om Emily C. innan jag läste om henne i Susan Vreelands bok. Jag tycker att hon förtjänar att uppmärksammas och i vart fall är det väl värt att gå in på en del länkar om Emily Carr och titta på hennes oerhört vackra målningar. Hon var en sann naturälskare.

"There is something bigger than fact: the underlying spirit, all it stands for, the mood, the vastness, the Western breath of go-to-the-devil-if-you-don't like it, the eternal big spaceness of it. Oh the West! I'm of it and I love it. (Emily Carr)

"This is the forest primeval.
The murmuring pines and the hemlocks,
Bearded with moss, and in garments green
Indistinct in the twilight
Stand like Druids of eld,
With voices sad and prophetic." (Henry Wadsworth Longfellow, 1847).

Inga kommentarer: