fredag 26 augusti 2011

Stella Gibbons

Vintage Classics satsar stort på Stella Gibbons under hösten- en nästan bortglömd brittisk författarinna får en renässans. Det är bara att tacka och ta emot.

Stella Gibbons (1902-1989) växte upp i närheten av London där hennes far var läkare (han verkar ha varit en ytterst osympatisk far och äkta make men en bra läkare). Stella utbildade sig till journalist och började också skriva böcker- hon gjorde stor succé med "Cold Comfort Farm" som kom ut 1932- så stor blev berömmelsen att den (tyvärr) kom att överskugga allt annat hon skrev- och det var ganska mycket.

Stella Gibbons hade Jane Austen som förebild -och Austen och Keats var de författare hon satte högst på sin piedestal.

"Westwood"- som jag just nu har på mitt läsbord, kom ut 1946. Berättelsen handlar om Margaret Steggles- en inte så vacker , litterärt intresserad ung kvinna som tillsammans med den betydligt bildskönare väninnan Hilda dras in i den stöddige och självcentrerade författaren Gerard Challis umgängeskrets. Kärlek och längtan och humor med svärta ska vara huvudingredienserna. Det blir nog bra. (Omslaget är dessutom fint).

Jag har hittat två översättningar till svenska:
"Lugn och angenäm landsvistelse" 1934 (och jag förmodar att det är Cold Comfort Farm som fått denna töntiga titel)
och
"Rika huset" 1945 (The Rich House). Det var det hele.


3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag tror hon skulle kunna intressera mej

Mrs Calloway sa...

Ja, hon verkar intressant. Fina omslag. Och jag tyckte mycket om filmatiseringen av Cold Comfort Farm

Ingrid sa...

Hannele: Jag har hunnit cirka 100 sidor- verkar lovande!

Mrs C: Jag funderar faktiskt på att köpa DVD:n av Cold Comfort Farm- ser att den kommer i ny uppsättning.