torsdag 25 augusti 2011

Morbida skandinaver

Endast morbida skandinaver kan tycka om en sådan här bok, skrev en gnällpelle i någon recension.

Jag bryr mig inte ett smack ifall någon kallar mig för morbid- "Nothing to Be Frightened of"
tänker jag läsa och jag har beställt den idag. I "The Sense of an Ending" som jag skrev om för bara en stund sedan görs väldigt många referenser till just den här boken av Julian Barnes (den kom ut 2008 och jag kan inte se att den blivit översatt till svenska).

Döden är ett stort ämne - jag har en stark känsla av att Julian Barnes avhandlar det på ett mycket läsvärt sätt.

'I don't believe in God, but I miss Him'. Julian Barnes' new book is, among many things, a family memoir, an exchange with his brother (a philosopher), a meditation on mortality and the fear of death, a celebration of art, an argument with and about God, and a homage to the French writer Jules Renard."

Inga kommentarer: