tisdag 30 augusti 2011

Nytt och gammalt

"Ru" har det flitigt bloggats om- jag är nog den ende som inte ännu har läst Kim Thuys berättelse om flykten från Vietnam och livet i exil. "Ru" fanns som synes som korttidslånebok- den är inte så omfångsrik så jag hinner nog läsa klart utan att få böter.

Lite mindre stressigt blir det när det gäller "Hård blå himmel" av Shirley Ann Grau. Den är för övrigt den enda av hennes romaner som blivit översatt till svenska. Shirley Ann Grau är inte en författarinna som gör så mycket väsen av sig och därför är hon kanske inte så känd. Hon skriver från den djupa södern (hon är född i New Orleans 1929) och ofta är hon kontroversiell, läser jag. Hon tilldelades Pulitzerpriset 1965 för romanen "Keepers of the House". För den boken fick hon smaka på Ku Klux Klans vrede- de brände ett kors i hennes trädgård. Jag skulle inte tro att hon blev särskilt rädd- hon verkar vara en dam med väldigt mycket skinn på näsan.

Här kan man läsa mer om Shirley Ann Grau. Hon har också gett ut flera novellsamlingar. Min lånebok kommer från Kristianstads bibliotek som verkar ha ett öppet magasin (det är nämligen där mitt låne-ex kommer ifrån.) Jag tackar för att boken inte har blivit bortgallrad!



4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jo, dom städar hejvilt på biblioteken...

Ingrid sa...

Hannele: Det går undan väldigt ibland...

Emmas Bokhylla sa...

Ah, spannande, hennes namn skall jag skriva ner - maste leta ratt pa henne nar tillfalle ges!

Ingrid sa...

Emma: Jag tror att hennes Pulitzervinnande bok är mycket läsvärd. Jag ska leta efter den å det snaraste!