måndag 8 augusti 2011

Det skulle jag inte ha gjort:

börjat läsa första delen i en serie om SJU böcker. Ja, ni förstår själva vad som har hänt. Jag är helt fast i berättelsen om Amy Parry och nu är snart första delen " Flesh and Blood" i Emyr Humphreys serie "Land of the Living" slut. Jag sitter här och morrar för mig själv för jag vill ha del två genast!! Det här var verkligen en mycket positiv överraskning. Jag läste om serien i BLM och eftersom det handlar om Wales blev jag lite extra intresserad. Det kan väl vara värt ett försök, tänkte jag. Det är inte bara historien om Amy som berättas- det är också historien om Wales. Mycket intressant läsning. Om Emyr Humphreys kan man läsa här.

Jag har bara hittat en enda bok av Humphreys i svensk översättning- (och den ingår inte i serien om Amy Parry).

En mans arvedel / Emyr Humphreys ; [övers. av Torsten Blomkvist]
Humphreys, Emyr (författare)
Blomkvist, Torsten, 1912-1967 (översättare)
Humphreys, Emyr: A man's estate (originaltitel)
Stockholm : Bonnier, 1957
Svenska 280, s.

Nu ska jag fortsätta läsningen.

2 kommentarer:

Fru E sa...

Vad kul att hitta en hel serie av en ny författare som man gillar! Det är väl inget att ångra?! ;-)

Ingrid sa...

Fru E: Nej, egentligen inte... men jag är lite rädd för att det ska bli svårt att få tag på alla delarna... nummer två har jag i alla fall lyckats hitta- så jag får hoppas på det bästa. :-)