Visar inlägg med etikett Ernst Wiechert. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ernst Wiechert. Visa alla inlägg

torsdag 17 november 2011

Berättelsen om Sowirog



Jag lyckades hitta ett riktigt gammalt (något slitet så klart) exemplar av Ernst Wiecherts kanske mest älskade roman "Die Jeromin-Kinder" i engelsk översättning. Så glad jag blev när den här boken ramlade ner i brevlådan idag. Jag tycker så mycket om Wiecherts lågmälda stil och hans humanism, människokärlek- hans vilja att göra det som är gott.


"Die Jeromin-Kinder" (The Earth Is Our Heritage") kom ut efter andra världskrigets slut och handlar om livet i den lilla byn Sowirog i Ost-Preussen- under förra seklets första år (fram till och med 1918).

Omslaget är mycket vackert trots att det är svårt märkt av tidens tand.

lördag 12 november 2011

Igen... Ernst Wiechert

För cirka ett år sedan (tiden rusar iväg) läste jag Ernst Wiecherts mycket omskakande roman om hans tid i koncentrationslägret Buchenwald. Boken hade titeln " I Dödens skog" på svenska och HÄR är mina tankar om den. Det finns ytterligare några titlar av Wiechert i svensk översättning och boken ovan tillhör den skaran (fast jag vill läsa långsamt och har skaffat en engelsk variant i stället).

Det enkla livet / översättning av Birgitta Hammar
Wiechert, Ernst (författare)
Wiechert, Ernst: Das einfache Leben. (originaltitel)
Stockholm : Wahlström & Widstrand, 1940
Svenska 319 s.


Ernst Wiechert växte upp i Ostpreussen och många av hans böcker skildrar miljöerna där. Redan tidigt var Wiechert en stark motståndare till nazismen- han var dessutom en av de mera lästa författarna i Tyskland under 30-talet så Goebbels såg till att tysta honom. Wiechert dog i Schweiz år 1950. Då var han 63 år gammal. Wiechert var den sanne humanisten och det är glädjande att se att hans böcker nu trycks upp på nytt i både England och Tyskland. Ännu finare skulle det vara om vi här i Sverige kunde få ta del av hans odödliga berättelser i nya upplagor. (Bibliotekens exemplar är få ....).


Det går ju en våg av "tredje-riket-litteratur" eller snarare historia/biografi just nu. Som en motvikt till de oftast vidriga personer som avporträtteras i den där "vågen" tycker jag att man kunde ge ut böcker av de idag glömda författare och andra kulturpersonligheter som fick sina liv förstörda av det där anhanget.

måndag 20 december 2010

Vyer från det vackra Masurien





Jag har aldrig varit i Masurien (som nu ligger i Polen) men för att lite grand kunna förstå Ernst Wiecherts barndom har jag lånat de här fotona. (De är från en s k gratis-site).

söndag 19 december 2010

I dödens skog av Ernst Wiechert

Nej, detta är ingen deckare- det är en sorglig och tung berättelse om författaren Ernst Wiecherts fyra månaders förvisning till Gestapos fängelser och till koncentrationslägret Buchenwald år 1938. Vid tiden för sin arrestering (som för övrigt ägde rum strax innan hans skådespel "Den förlorade sonen" skulle ha sin premiär) var Wiechert en av Tysklands mest kända och älskade författare. Wichert hade "fräckheten" att förespråka ett kritiskt tänkande (även mot den nationalsocialistiska ideologin)- för detta straffades han och Joseph Goebbels hotade honom dessutom med dödsstraff om han inte "höll käft".
-
"Wir wissen, dass Ihr Einfluss auf die Jugend groß und gefährlich ist. Sollten Sie noch ein einziges Wort gegen unseren Staat sprechen oder schreiben, so werden Sie noch einmal ins KZ kommen, und zwar auf Lebenszeit und mit dem Ziel Ihrer physischen Vernichtung. "
-
"I dödens skog" är en bok som Ernst Wiechert skrivit främst för att hylla de medfångar som han mötte på sin vandring ner i helvetet. Vi får följa med berättelsens huvudperson "Johannes" på hans färd. I det första fängelset tillåts Johannes att läsa böcker- och Ricarda Huch, Adalbert Stifter och Blaise Pascal tillhör de författare som skänker honom tröst i eländet.
-
Så här beskriver han sitt möte med Gestapochefen och hans hantlangare: "Bägge buro svarta uniformer. Bägge voro mycket välfödda och bägge två hade den egenheten att de stödde händerna i sidorna och riktade sina frågor förbi honom, som om det varit under deras värdighet att se en fånge i ögonen. På Johannes gjorde de intrycket av konkursförvaltare, som betrakta en torftig "konkursmassa".
-
Så förvisas Johannes till Buchenwald- och hamnar rakt i den mest förfärliga av världar. Han är politisk fånge och han får därför bära en röd trekant på sin rock. En medfånge, Josef, lär honom att "ingenting se och ingenting höra- att gå tvärs igenom allting som en sten"- det är enda sättet att överleva.
-
Det verkligt ironiska är också att Buchenwald låg invid Weimar- den stad som förknippas med Goethe och så mycket tysk kultur.
-
Riktigt bisarrt och makabert blir det när Wiechert beskriver förmannen för "de svagsinta" i lägret - en man som tycker om att skriva vers och som har författat en lägervisa med refrängen "halli hallå ... i Buchenwald."
-
Wiechert vistades två månader i Buchenwald- och han hade knappast överlevt mycket längre till. Hans kropp bröts ned och en vinter där hade han inte klarat. Boken "I dödens skog" är en tribut till Wiecherts vänner i lägret- han nämner till exempel föreståndaren för lägerbiblioteket -Walter Husemann- (kommunist och motståndskämpe) . Husemann blev avrättad av nazisterna år 1943. "I maj 1943 led Walter Husemann döden på schavotten, stolt, orädd och segerviss".
-
Jag tycker att det är synd att den här boken är bortglömd idag- den ger ett mycket otäckt och levande porträtt av koncentrationslägrens verklighet. Ernst Wiechert är både ironisk och känslosam och framför allt uppriktig. Jag är glad att ha fått stifta bekantskap med denne författare och har beställt ytterligare en bok av honom "Där vägen börjar"- en barndomsskildring- (via biblioteket).

fredag 10 december 2010

Till min tyska hylla- Ernst Wiechert

Ernst Wiechert föddes år 1887 på ett skogvaktarbosteälle i den masuriska delen av Ostpreussen. Masurien var en plats där slaver och germaner en gång möttes- (och jag tänker mig ett vackert landskap med många sjöar). Idag tillhör området Polen. Ernst Wiechert skrev gärna om sin hemtrakt - och speciellt i barndomsskildringen "Där vägen börjar" (1939 i svensk översättning).-" Det enkla livet" kom 1940.
-
Ernst Wiechert var mycket läst i Tyskland under 30-talet. Han var starkt kritisk mot nazismen och för detta blev han fängslad och fick sitta i koncentrationslägret Buchenwald. Goebbels hotade honom till livet om han inte slutade med sina protester mot makthavarna. När kriget var slut skrev Wiechert ner sina minnen från koncentrationslägertiden i "I dödens skog". (1946 i svensk översättning).
-
Jag har inte läst något alls av denne författare men han står nu högt på min lista över "måste- läsa". För att få tag på hans böcker i svensk översättning måste man anlita bibliotek och/eller antikvariat.
-
Jag citerar från All världens berättare (1/49) "Med religiös innerlighet och stundom ganska oklar symbolik hyllar Wiechert godheten och själens inre liv som bärande makter". Wiechert emigrerade till Schweiz år 1948 och han dog där.