onsdag 15 juli 2020

Medan regnet faller

Troels Frederik Troels-Lund (1840-1921)

Ute blåser ingen sommarvind precis och det får bli en dag för ” inre aktiviteter”. Min blick har fallit på ett antal band i serien ” Dagligt liv i Norden” av den danske historikern Troels-Frederik Troels Lund. Fjorton band i allt är det och det är 1500-talet som utgör grunden - jag gör gärna en resa bakåt i tiden. Troels-Lunds stora verk har översatts till flera språk och finns också på svenska men mina
exemplar är arvegods från mina morföräldrar och på originalspråket. Hur äter man en elefant? Jo, i små bitar- en i taget och ungefär så måste man hantera denna gigantiska kulturhistoriska gärning, omsatt på papper. När jag dyker in i del I möts jag först av ett porträtt på den danske kungen Frederik II, renässansfursten som lät uppföra Kronborgs slott - han satte definitivt sin prägel på Nordens 1500-tal. Några sidor till och jag hamnar i naturen, närmare bestämt i ekskogen. Ekar kan som bekant bli mycket gamla och Troels-Lund har hittat flera praktfulla träd, värda att minnas.

Storkeegen ( med storkbo) målad av P.C. Skovgaard. Av eken finns inte mycket kvar idag men en gång stod den grönskande i Jaegerspris Nordskov ( nordvästra Själland). P.C. Skovgaards tavla finns på Statens Museum fur Kunst i Köpenhamn.



Baggesens ek fanns på Lolland och i eken skrev författaren Jens Baggesen sin dikt ” Landsforvandlingen”.


Inga kommentarer: